• امروز : سه شنبه - 1 تیر - 1400
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Tuesday - 22 June - 2021
نازیلا آصفی:

با زیرگذر و روگذر ساختن مشکل ترافیک تبریز حل نخواهد شد!

  • کد خبر : 175059
  • 14 خرداد 1400 - 18:25
با زیرگذر و روگذر ساختن مشکل ترافیک تبریز حل نخواهد شد!
زیرگذرها و روگذرهای متعددی در شهر تبریز ساخته شده است بدون آنکه به سایر جوانب آن اندیشیده شود. شهر در ظاهر مدرن به نظر می رسد اما این عناصر مدرنیته به بافت تاریخی و هویت تبریز آسیب وارد کرده است. درست است که زیرگذرها و روگذرهای موجود شهر برای برطرف کردن ترافیک ساخته شده اند اما واقعیت این است که برای سیما و منظر شهر فرهنگ و هنر مناسب نبوده و نیستند.

به استناد تبصره ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه رفع خطر و ارتقاء ایمنی معابر شهری از جمله پل ها بر عهده شهرداری است. حال که مدیریت شهری تبریز به مرمت و به سازی پل های شهر اقدام کرده است باید این رویه را نسبت به پل های روگذر دیگر شهر از جمله آبرسان، ابوریحان و یا میدان جهاد با توجه به سال ساخت شان در پیش بگیرد. مقاوم سازی و مرمت مداوم پل های روگذر شهر با توجه به زلزله خیر بودن تبریز امری حیاتی است و شهرداری باید نسبت به این وظیفه خود احساس مسئولیت داشته باشد چرا که شهروندان حق دارند با خیال راحت و احساس ایمنی در شهر تردد نمایند.
به نظر می رسد اگر در ساخت زیرگذرها و یا پل های روگذر از روش های صحیح و استانداردهای جهانی استفاده شود و در کنار آن به مرمت و نگهداری آنها توجه کافی گردد شاهد افزایش عمر پل ها و زیرگذرها خواهیم بود.
در سال‌های گذشته، زیرگذرها و روگذرهای متعددی در شهر تبریز ساخته شده است و این روند همچنان ادامه دارد. پرسشی که مطرح می شود این است که چرا با ساخت این همه زیرگذر و پل روگذر مشکل ترافیک شهر حل نشده و چه بسا باز کردن گره این مشکل خیلی سخت شده است. به راستی اگر هزینه این اقدامات برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مثل مترو یا اتوبوس هزینه می‌شد نتیجه بهتری به دست نمی‌آمد. افزایش تلفات ناشی از تصادفات درون‌شهری، اجرای طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر و کم کشش بودن خیابان ها گواهی بر این ادعا است.
زیرگذرها و روگذرهای متعددی در شهر تبریز ساخته شده است بدون آنکه به سایر جوانب آن اندیشیده شود. شهر در ظاهر مدرن به نظر می رسد اما این عناصر مدرنیته به بافت تاریخی و هویت تبریز آسیب وارد کرده است. درست است که زیرگذرها و روگذرهای موجود شهر برای برطرف کردن ترافیک ساخته شده اند اما واقعیت این است که برای سیما و منظر شهر فرهنگ و هنر مناسب نبوده و نیستند.
زیرگذرهای ساخته شهر تبریز نیز برای خود حکایت جالبی دارند. همین که باران نعمت الهی می بارد دقایقی بعد خیابانهای شهر قفل می شوند و زیرگذرها مملو از آب. زیرگذرهایی که قرار بود از بار ترافیک بکاهند اما در هوای بارانی و برفی تبریز خود به عامل ترافیک سنگین بدل می شوند. متاسفانه بیشتر تصادف های شهری به دلیل سرعت زیاد و رعایت نکردن قوانین رانندگی در همین زیرگذرها اتفاق می افتند.
اکنون در شهر‌های در حال توسعه به جای طراحی پل‌های متعدد سعی می‌کنند یک شبکه ترافیکی منظم و هوشمند طراحی کنند و در مکان‌هایی که گره ترافیکی ایجاد می‌شود از زیرگذر استفاده می‌کنند. در مواقع ضروری نیز پل‌هایی با طراحی زیبا و متجانس با بافت محله احداث می‌کنند.
امروزه در سیستم مدیریت شهری هوشمند دیگر پل‌سازی راهکار اول نیست. پل‌ها در ایران برای رفع مشکل ترافیکی یا دسترسی ایجاد می‌شوند. شاید برای ایجاد دسترسی ساخت پل لازم باشد اما برای حل مشکل ترافیکی راه‌های بهتری نیز وجود دارد. برای این منظور می‌توان با هوشمند‌سازی جاده‌ها، یک‌طرفه کردن برخی معابر، ایجاد تغییر در کاربری‌های شهری و توزیع متوازن خدمات شهری، شناسایی و مطالعه نقاط جاذب شهری برای آنها برنامه‌ریزی و از ارائه راهکار‌های سریع و راحت اما با مشکلات فراوان خودداری کرد.

لینک کوتاه : https://nobarnews.ir/?p=175059

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.